ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

 ونیر کامپوزیت دندان، روکش‌‎های نازکی هستند که با کمک اشعه فرابنفش جهت طراحی لبخند و زیبایی دندان یا ترمیم دندان بر روی دندان قرار گرفته و ظاهر دندان را بهبود می‎بخشند.

فهرست مطالب این مقاله

کامپوزیت دندان

رزین‎های ونیر کامپوزیت از چه زمانی در دندانپزشکی استفاده شدند؟

درسال‌هایی قبل از دهه ۱۹۴۰ رزین‌های اکریلیک تنها ترمیم کننده‎های دندانی بودند که زیبایی دندان‎ها را نیز تامین می‎کردند. اما این مواد در حین استفاده توسط دندانپزشکان مشکلاتی را به وجود می‎آوردند. به همین علت رزین‎های کامپوزیت تولید شدند. اما مهمترین اتفاقی که در این زمینه افتاد، معرفی مونومر Bis-GMA (بیسفنول A-گلیسیدیل متاکریلات) توسط Bowen در سال ۱۹۶۲ بود.

از دیگر تغییراتی که در مورد استفاده از کامپوزیت‎های دندانی به‎وجود آمد جایگزینی کاربرد منبع نور فرابنفش با نور مرئی بود. این نور جهت سفت‌شدن مواد کامپوزیتی حین ترمیم دندان به‎کار می‎رود.

انواع کامپوزیت دندان کدام هستند؟

مواد کامپوزیتی دندان را می‌‎توان به شکل‌‎های متفاوتی از نظر اندازه ذرات فیلر، تکنیک‎های درمانی، نوع محصول و روش ترمیم دسته‌بندی کرد. از این‌ بین دسته‌بندی بر اساس سایز و روش ترمیم محبوبیت بیشتری دارند.

دسته‌بندی مواد پرکننده کامپوزیتی بر اساس ذرات فیلر:

کامپوزیت‌ها را می‌توان بر اساس اندازه ذرات و شکل آن‎ها به گروه‌‎های زیر تقسیم‌بندی کرد:

ماکروفیلر:

پرکننده‎های ماکرو دارای اندازه ذرات بین ۵ تا ۱۰ میکرومتر هستند. آن‎ها استحکام مکانیکی خوب اما در برابر سایش مقاومت ضعیفی دارند. در زمان ترمیم نهایی به‌سختی آن‎ها را می‎توان صیقل داد.

میکروفیلر:

صیقل‌دادن رزین با این نوع پرکننده در مقایسه با ماکرو فیلر آسان‌تر است. این مواد نیز مقاومت سایشی ضعیفی دارند.

فیلر هیبریدی:

فیلر هیبریدی به‌گونه‌ای طراحی شده است که مزایای هر دو ماکروفیلر و میکروفیلر را داشته باشد. رزین‎های با فیلر هیبریدی مقاومت مکانیکی بالاتری دارند.

نانوفیلر:

کامپوزیت دندان نانوفیلر دارای اندازه ذرات ۷۰-۲۰ نانومتر است. این مواد استحکام مکانیکی و مقاومت در برابر سایش بالایی مشابه مواد هیبریدی دارند. بااین‌حال، رزین‌های نانوفیلر به دلیل حجم بالا، به‎سختی با حاشیه‌های حفره دندان سازگار می‌شوند. اخیراً پرکننده‌های نانوهیبرید نیز موردتوجه گسترده‌ای قرار گرفته‌اند.

مواد پر کننده کامپوزیت

دسته‌بندی مواد پرکننده کامپوزیتی بر اساس روش‎ ترمیم:

با پیشرفت تکنولوژی‎های دندانپزشکی در حال حاضر انواع مختلفی از روش ترمیم دندان وجود دارد. دو نوع اصلی این روش‎ها، مستقیم و غیرمستقیم هستند:

ترمیم دندان کامپوزیت به روش مستقیم:

ترمیم مستقیم به درمانی اطلاق می‎شود که می‎توان به طور کاملاً مستقیم در داخل دهان و طی یک جلسه دندانپزشکی انجام داد. از آنجایی‌که رزین قادر به ایجاد پیوند قوی با مینای دندان است نیاز به چسب‎های دندانی را از بین می برد. در این روش می‎توان نواحی کوچک تا متوسط پوسیدگی دندان را پر کرد.

باندینگ نیز تکنیک دیگری است که از آن برای ترمیم ترک‌های کوچک تا متوسط و همچنین پرکردن شکاف بین دندان‎ها استفاده می‌کنند. در هر دوی این کاربردها رزین نرم روی ساختار یا حفره دندان قرار گرفته و سپس در محل خود به وسیله نور سخت می‎شود.

هنگامی که آخرین لایه در جای خود سفت شد، دندانپزشک رزین را به فرم دندان طبیعی صیقل می‎دهد و بیماران پس از این جلسه دیگر نیازی به بازگشت ندارند.

ترمیم دندان کامپوزیت به روش غیرمستقیم:

ترمیم‎های غیرمستقیم درمان‎هایی هستند که نمی‎توان آن‎ها را به طور کامل در داخل دهان بیمار انجام داد. در این روش، دندانپزشک اسکن دهان یا قالب‌گیری دندان را برای به‌دست‌آوردن اطلاعات لازم برای ساخت ترمیم انجام می‌دهد. سپس برای شروع فرآیند ساخت رزین، این قالب به لابراتوار فرستاده می‎شود. این کار، ۱ تا ۲ هفته به طول می‎انجامد، از این روی ممکن است برای درمان به چندین جلسه دندانپزشکی نیاز باشد.

دندانپزشک در این مرحله دندان شما را به شکل موقت پانسمان می‌کند و ترمیم‌های موقت از دندان شما محافظت کرده و زیبایی لبخند شما را حفظ می‎کنند.

با این حال آن‎ها خیلی قوی نیستند و به همین دلیل، باید مراقب باشید که نشکنند یا از جای خود خارج نشوند، چرا که به محض اینکه ترمیم دائمی ما آماده شد، دندانپزشک از نظر تناسب بررسی می‎کند و در جای خود قرار می‎دهد.

ترمیم‎ های غیرمستقیم شامل روکش‎ها، بریج‎ها، ایمپلنت های دندانی، اینله‌ها، آنله‌ها و کامپوزیت ونیر است.

ترمیم کامپوزیت دندان

تفاوت ترمیم دندان به روش مستقیم و غیرمستقیم در چیست؟

تفاوت اصلی بین ترمیم مستقیم و غیرمستقیم این است که ترمیم غیرمستقیم نیاز به تغییرات بیشتری در ساختار طبیعی دندان دارد و رزین مورداستفاده در ترمیم های مستقیم، به مینای دندان متصل می‎شود. اما مواد درمانی مورد استفاده در روش غیرمستقیم به چسب دندان نیاز دارند تا در جای خود باقی بمانند و در نتیجه، بخشی از ساختار طبیعی دندان باید برداشته یا تغییر شکل داده شود.

ترمیم های مختلف نیاز به درجات مختلف اصلاح دارند و به‌عنوان‌ مثال تاج دندان نیاز به تغییرات بیشتری نسبت به ونیر کامپوزیت دارد.

تفاوت دیگر این دو روش در میزان پوسیدگی دندان است و در بیشتر موارد، ترمیم‎ های مستقیم برای بازیابی مناطق کوچک تا متوسط آسیب استفاده می‎شود، دلیل این امر این است که رزین می‎تواند با مینای دندان پیوند ایجاد کند و با این حال، نواحی بزرگ‌تر آسیب یا پوسیدگی معمولاً با استفاده از ترمیم‌های غیرمستقیم ترمیم می‌شوند، زیرا آن‎ها از مواد درمانی قوی‌تری ساخته شده‌اند که می‌توانند حمایت بیشتری از دندان داشته باشند.

ونیر دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

ونیر‎های دندانی می‎توانند عیوب دندان را بپوشانند و لبخندی یکنواخت و درخشان به افراد ببخشند. این عیوب شامل دندان‎های کج یا بدشکل، ترک خورده، لکه ‎دار، تغییر رنگ داده یا مینای دندان فرسوده هستند.

ونیر با روکش‌هایی که ضخیم‌تر بوده و کل دندان‎های پشت و جلو را می‌پوشانند، فرق می‎کنند و اگر دندان های شما در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارند و فقط می‌خواهید ظاهر آن‎ها را تغییر دهید، این روش بسیار خوب است.

ونیر کامپوزیت نیز به دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‎توانند بر روی دندان کار گذاشته شوند، تفاوت اصلی بین این دو درمان نه در مواد واقعی مورد استفاده، بلکه در فرآیند اعمال آن است:

در روش مستقیم مواد در همان جلسه درمان بر روی دندان قرار گرفته و توسط نور سخت می‎شوند، در حالی که در مدل غیرمستقیم ونیرها در لابراتوار ساخته و سپس بر روی دندان بیمار با یک لایه چسب، قرار می‎گیرند.

ونیر

تفاوت ونیر دندان جنس کامپوزیت و چینی در چیست؟

ونیرهای چینی و کامپوزیتی راه‎حل‎های مفیدی برای اصلاح طرح لبخند و عیوب دندان هستند.

اما تفاوت‌های این دو سبب می‎شود که دندان‌پزشکان بر اساس شرایط هر فرد یکی از این روش‎ها را توصیه کنند:

  • ونیرهای کامپوزیت برخلاف چینی بدون تراش دندان یا آسیب بسیار کم قابل‌نصب هستند.
  • کامپوزیت ونیر مقرون‌به‌صرفه‌تر از مدل چینی آن است.
  • ونیر مستقیم در یک جلسه روی دندان‎ها اعمال می‌شود. در طی این جلسه دندانپزشک آن را شکل داده و سپس صیقل می‎دهد تا ظاهری طبیعی‌تر و شبیه به دندان ایجاد کند. اما اگر روکش کامپوزیت نیاز به رفتن به لابراتوار داشته باشد، مراحل آن مشابه ونیرهای چینی انجام می‎شود.
  • برخلاف ونیرهای چینی، مدل کامپوزیتی برگشت‌پذیر است. در مورد کامپوزیت‎ها حداقل کارهای آماده‌سازی برای دندان‎های شما انجام می‎شود. به همین دلیل آن‎ها به طور دائمی تغییر نمی‎کنند تا حدی که مواد کامپوزیت را می‌توان برداشته و در صورت نیاز جایگزین کرد.
  • ونیرهای پرسلن معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارند، در حالی که ونیرهای دندانی با رزین حدود ۴ تا ۸ سال برای افراد کار می‎کنند.

کامپوزیت متحرک چیست و در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

کامپوزیت یا همان روکش دندان متحرک (Snap on smile) نوعی ونیر موقتی است که روی دندان‎‌ها قرار می‎گیرد تا ظاهر نامطلوب آن‎ها را بپوشاند، این روش یک راه سریع و ساده برای اصلاح لبخند بوده و اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کامپوزیت متحرک به دلیل ارزان‌ بودن و عدم نیاز به جراحی، رقابت جدی برای سایر انواع کامپوزیت دارد، قرار دادن و در آوردن روکش متحرک دندان بسیار آسان بوده و نیاز به دنداپزشک ندارد.

کامپوزیت متحرک دندان

مزایا و معایب استفاده از روکش متحرک یا اسنپ آن اسمایل چیست؟

هر روش لمینیت دندان دارای مزایا و معایب خاصی بوده و دندان کامپوزیت اسنپ آن اسمایل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از مهم‌ترین مزایای این روش می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روکش متحرک دندان مناسب‎ترین روش برای داشتن دندان‎هایی زیبا در کمترین زمان ممکن است.
  • کاربرد آن بسیار آسان بوده و بیماران می‌توانند به‎تنهایی از آن استفاده کنند.
  • به وسیله روکش متحرک دندان، می‎توان تمام مشکلات ظاهری دندان را حل کرد.
  • بدون تراشیدن دندان، تزریق، بیهوشی، درد، خونریزی و عوارض پس از جراحی دندان استفاده می‎شود.
  • مقرون‌به‌صرفه است.
  • از آسیب بیشتر به دندان‎ها جلوگیری می‎کند.

معایب کامپوزیت متحرک دندان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روکش دندان متحرک ارزش درمانی نداشته و فقط برای تغییر ظاهر دندان استفاده می‌شود.
  • موقتی است و همیشه امکان استفاده از آن وجود ندارد.
  • امکان دارد در اثر کاربرد نادرست مانند ضربه یا فشار بشکند.
  • هنگام خواب نمی‌توانید استفاده کنید.
  • روکش متحرک برای حل مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان‎ها کاربرد ندارد.
  • روکش متحرک ممکن است برای برخی از بیماران آلرژی ایجاد کند.

اسنپ آن اسمایل

جمع‌بندی نهایی

در چند سال اخیر با پیشرفت‎های زیادی که در دنیای دندانپزشکی انجام شده است، شاهد استفاده هر چه بیشتر از رزین کامپوزیت هستیم. انواع رزین‎ها را می‌توان بر اساس روش درمان آن‎ها به دو مدل مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کرد. هر کدام از این روش‎ها مزایایی دارند که در این مقاله توضیح دادیم.

جهت دریافت نوبت و خدمات دندانپزشکی زیبایی و طراحی لبخند با ما تماس حاصل نمایید:

02133499950 02133499951

ویزیت و مشاوره رایگان طراحی لبخند

دکتر ذوالفقاری
طراحی لبخند

طراحی لبخند

تخفیف ویژه

جزئیات بیشتر
این مطلب را به اشتراک بگذارید

۶ دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید
    دندان های من در حدود ۸۰ درصد از بین رفته است و دندان متحرک را هم نمیتوانم در دهانم تحمل کنم با روش کامپوزیت می‌توانم دندانهایم را ترمیم کنم
    اگر کمک کنید و راهنمایی تشکر میکنم
    ممنون

    • بنظر میرسد کاشت ایمپلنت برای شما گزینه مناسبی باشد اما بهتر است ابتدا توسط پزشکان متخصص ایثار معاینه و ویزیت شوید
      جهت دریافت نوبت میتوانید با ما تماس حاصل نمایید: ۰۲۱۳۳۴۹۹۹۵۰

  2. روکش متحرک دندان را از کجا تهیه کنم وقیمتش چقدرهست وچه مواقعی میتونم استفاده کنم میشه باروکش متحرک خوردن واشامیدن انجام داد؟باتشکر از مقالات خوب شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *