مراقبت پس از کاشت ایمپلنت با 10نکته مهم

کاشت ایمپلنت یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته میباشد که نیاز به مراقبت اولیه بیشتری نسبت به استفاده از روش های سنتی و قدیمی میباشد، مراقبتی درست و اصولی میتواند زمینه ساز این موضوع گردد که بتوانید سالیان سال بدون هیچگونه مشکلی از دندان های از دست رفته‌ی تان استفاده نمایید.

مراقبت از کاشت ایمپلنت
10 نکته مهم پس از کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟!

ایمپلنت دندان شامل یک پیچ (پایه) تیتانیومی است که به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته در داخل استخوان فک کاشته می‌شود. ایمپلنت دندان به طور طبیعی به استخوان جوش می‌خورد و بدن این پایه فلزی را بعنوان جایگزین ریشه دندان قبول میکند و به استخوان پیوند میزند. ایمپلنت بسته به شرایط می‌تواند برای کل دندان‌های بالا و پایین نیز مورد استفاده قرار گیرد و دائمی است و بر بسیاری از چالش‌هایی که روش‌های موقت ترمیم دندان با آن مواجه است، در روش ایمپلنت دیگر با این چالش ها روبرو نیستیم.

نکات مهم جهت مراقبت پس از کاشت ایمپلنت:

بهترین شیوه مراقبت از ایمپلنت
مراقبت از ایمپلنت

1: کنترل درد و مصرف دارو

پس از کاشت ایمپلنت دندان داروهای مسکن را طبق توصیه پزشک یا دندانپزشک خود مصرف کنید. در بیشتر موارد، یک ضد التهاب مانند ایبوپروفن (400-600 میلی گرم) یا ناپروکسن (200 میلی گرم) بهترین است. این ایده خوبی است که داروهای مسکن را قبل از از بین رفتن کامل بیهوشی مصرف کنید تا راحتی را بهینه کنید.

اگر ناراحتی برایتان همچنان وجود داشته باشد، ممکن است 3الی4 روز قبل از بهبودی بدتر هم شود. اگر ناراحتی شما شدید است یا بعد از 5 روز ادامه دارد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، حتماً دستورالعمل ها را دنبال کنید و تا زمانی که از بین بروند، آنها را کاملا مصرف کنید.

2: مراقبت از خونریزی

معمولاً مقدار اندکی خونریزی بعد از عمل وجود دارد. می‌توانید مقدار کمی فشار در آن قسمت اِعمال کنید. اگر در 30 دقیقه اول، متوجه خونریزی در ناحیه جراحی شوید، یک لایه گاز پانسمان دیگر روی آن قرار دهید. ممکن است در یک یا دو روز پس از عمل جراحی مقداری خونابه وجود داشته باشد. اگر ایمپلنت دندان در فک بالا قرار بگیرد، ممکن است در چند روز اول بعد از عمل، خون‌ریزی از بینی (خون دماغ) را تجربه کنید.

3: مراقبت از تورم:

تورم یک اتفاق عادی پس از عمل جراحی است. برای به حداقل رساندن تورم می‌توانید یک کیسه یخ و یا یک کیسه پلاستیکی و یا حوله پر از یخ را بر روی گونه خود قرار دهید. تا آنجا که ممکن است در 48 ساعت اول بعد از عمل، به طور مداوم از کیسه یخ استفاده کنید.

4: مراقبت با رژیم غذایی مناسب

در هفته اول پس از کاشت ایمپلنت، از غذاهای سردتر و نرم تری مانند تخم مرغ، ماکارونی، ماهی، سبزیجات پخته شده و اسموتی و الویه میل فرمایید.

شما باید از مایعات بسیار داغ (قهوه داغ) یا غذاهای ساینده (آجیل) اجتناب کنید. پس از 1 هفته می توانید غذاهای معمولی مصرف کنید، به شرطی که ناحیه ای را که ایمپلنت جدید در آن قرار دارد نجوید. حتی پس از بهبودی لثه (1 تا 3 هفته)، ایمپلنت شما همچنان در برابر استخوان فک در حال بهبود است.

این روند تا چهار ماه طول می کشد. مراقب باشید در این مدت، مواد غذایی را مستقیما با ایمپلنت نجوید. تا زمانی که زخم شما در حال بهبود است از کشیدن سیگار خودداری کنید زیرا می تواند روند بهبود را کاهش دهد.

5: رعایت نکات بهداشتی پس از جراحی ایمپلنت

باید دندان‌ها و همچنین منطقه اطراف پیچ ایمپلنت را مسواک بزنید. از یک مسواک نرم استفاده کنید و برای جلوگیری از باز شدن برش جراحی، مسواک را با ضربات ملایم در آن قسمت حرکت دهید. همچنین دکتر دندانپزشک شما دهان‌شویه ویژه‌ای‌ را برای کمک به از بین بردن باکتری‌های‌ دهانتان تجویز می‌کند.و شما باید چند بار در روز دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.

6: آشامیدن نوشیدنی سرد یا گرم؟کدام مناسب است؟

توصیه می شود در روز عمل فقط از نوشیدنی های سرد استفاده کنید. مهم است که هیدراته بمانید. از نوشیدنی های گرم، الکل و غذاهای تند یا گرم خودداری کنید. تا زمانی که داروی بی حسی موضعی از بین نرود، غذا نخورید. اگرچه خوردن وعده های غذایی ممکن است برای چند روز اول چالش برانگیز باشد، سعی کنید به خوردن غذاهای مقوی ادامه دهید.

7: عدم استعمال دخانیات

معمولا قبل از اینکه ایمپلنت انجام دهید متخصص از شما خواهد خواست که به مدت دست کم 2 هفته قبل از عمل سیگار نکشید. اینکار برای پیشگیری از بروز خونریزی حین عمل و اختلال در انجام کاشت و همچنین در دوره نقاهت می شود. همچنین پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان فرد باید حداقل به مدت دو ماه از کشیدن سیگار خودداری کند تا حداقل اجازه دهد دروه اسئواینتگریشن بدون تأثیرات منفی دخانیات سپری شود.

در صورتی که فردی قبل، در طول، و نیز پس از فریند کاشت ایمپلنت سیگار بکشد یا از دیگر دخانیات استفاده کند، به طور چشمگیری احتمال مشکلات را افزایش خواهد داد.

8: مراقبت از صورت و چهره پس از ایمپلنت

اگر مقدار خفیفی جمع‌شدگی در صورت یا گونه در اثر ایمپلنت وجود داشته باشد، استفاده از یخ در قسمت بیرونی صورت روی ناحیه تحت درمان مفید می‌باشد. تورم تا روز بعد از جراحی آشکار نمی‌شود و پس از دو یا سه روز بعد از عمل به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

9: ورزش پس از جراحی ایمپلنت؟!!

در صورت ورزش کردن ممکن است خونریزی رخ دهد. در این شرایط باید بلافاصله ورزش خود را متوقف کنید. فعالیت‌های جسمی را باید به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت پس از جراحی به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید که شما برای مدتی احتمالاً به مانند همیشه مواد غذایی مناسب دریافت نمی‌کنید. این امر موجب ضعیف شدن شما شده و توانایی ورزش کردن را محدود می‌کند.

نحوه خوابیدن پس از جراحی ایمپلنت

شاید بعد از جراحی نگران شرایط خوابیدن خود باشید و بترسید که مشکلی برای خود ایجاد کنید. البته باید گفت که این ترس به جاست و اگر روی صورت خود بخوابید، می تواند سبب اختلال در خونرسانی گردید. به همین دلیل توصیه می شود تا در 3 شب ابتدایی بعد از درمان، در طرفیت صورتتان دو بالش قرار دهید تا در شب روی صورت خود نخوابید.

در این مطلب 10نکته مهم درجهت مراقبت بیشتر از ایمپلنت هایتان را بیان کردیم، جهت دریافت هرگونه ویزیت یا مشاوره رایگان و انجام خدمات دندانپزشکی میتوانید با شماره تلفن های:

021-33499950 و 09385008130

تماس حاصل نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید