3روش برای سفید کردن دندان

اصلاح طرح لبخند یا سفید کردن دندان از طریق روش‌هایی اصولی در دندانپزشکی انجام میگردد، که هر یک از آنها مزایای خاص خود را دارند. این روش‌ها مخصوصا برای افرادی که آسیب یا مشکل زیادی بر روی دندان‌های خود دارند، مناسب است.

آنها می‌توانند به راحتی دندان‌های طبیعی خود را حفظ کرده و تنها رنگ زرد ایجاد شده بر روی آنها را برطرف نمایند. در واقع برطرف کردن رنگ زرد از روی دندان‌ها نیز منجر به زیبایی بیشتر لبخند می‌شود و همچنین تمام آلودگی‌ها و میکروب‌ها را از روی دندان برطرف می‌کند، در حالی که در دیگر روش‌ها ممکن است شخص با مشکلات زیادی مواجه گردد.

سفید کردن دندان

پس افرادی که به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند، بهتر است در مورد این روش بررسی‌های لازم را انجام دهند. به طور کلی دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی زرد شده و رنگ طبیعی خود را از دست دهند، همانطور که دیگر قسمت‌های بدن انسان در اثر برخی شرایط و موقعیت‌ها دچار تغییر می‌شود، دندان‌ها نیز ممکن است سفیدی و زیبایی خود را از دست دهند، پس از آن به سفید شدن نیاز خواهند داشت.

با سفید کردن دندان تمامی این آسیب‌ها و مشکلات را می‌توان برطرف نمود. در نهایت نیز زیبایی را به دندان‌ها و لبخند بازگرداند.

انواع روش‌های سفید کردن دندان

برای از بین بردن رنگ زرد دندان‌ها، روش‌های مختلف بسیاری وجود دارد. البته باید این روش‌ها را به دو گروه کلی دسته بندی کنیم. روش‌هایی که عمومی و خانگی هستند و روش‌هایی که زیر نظر دندانپزشکان انجام می‌شوند. هر یک از این روش‌ها به میزان قابل توجهی می‌توانند در تغییر رنگ دندان‌ها تاثیرگذار باشند. از این رو لازم است برخی از افراد اقدام به انجام این روش‌ها نمایند، تا بعد مشخص شود میزان تاثیرگذاری آن بر روی دندان چقدر بوده است.

از میان انواع روش‌های سفید کردن دندان بیشتر روش‌های پزشکی انتخاب می‌شوند. زیرا تاثیرگذاری بیشتری دارند. از جمله این روش‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم، که از مهمترین و تاثیرگذارترین روش‌ها نیز به شمار می‎روند:

1: روش سفید کردن با بلیچینگ

از پرکاربردترین روش‌هایی که می‌توان برای از بین بردن رنگ زرد دندان‌ها استفاده کرد، روش بلیچینگ است. در این روش پزشکی، دندانپزشکان از یک ژل مخصوص که حاوی پراکسید است، استفاده می‌کنند. آنها همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر این ژل، از پرتوهای لیزری نیز استفاده می‌کنند. در اصل این پرتوهای لیزری منجر می‌شوند تا ژل بهتر به دندان نفوذ کند. در نهایت نیز لکه‌ها سریع‌تر از روی دندان برطرف شوند.

فرایند سفید کردن دندان با روش بلیچینگ، معمولا در چند مرحله  در کلینیک های دنانپزشکی انجام می‌شود. اما فرایند انجام این مراحل بسیار کوتاه هستند. یعنی در عرض ۱ ساعت می‌توان دندان‌ها را سفید کرد و به زیبایی طبیعی خود بازگرداند. مهمترین ویژگی این روش، کسب نتیجه سریع و استفاده زیاد از مواد سفید کننده است. به همین دلیل نیز حساسیت مراقبت از دندان‌هایی که بلیچینگ شده‌اند، نسبت به دندان‌های طبیعی بیشتر می‌شود.

از این رو لازم است افرادی که روش بلیچینگ را برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده می‌کنند، حتما این مسئله را جدی گیرند. آنها باید مراقبت‌های بعد از بلیچینگ را رعایت کنند تا دندان‌های خود را با آسیب و مشکلات دیگر مواجه نسازند.

2: سفید کردن دندان با روش ونیر لمینت

از دیگر روش‌هایی که پزشکان برای برطرف کردن رنگ زرد دندان‌ها استفاده می‌کنند، باید به روش ونیر لمینت اشاره کنیم. در اصل این روش همان لمینت دندان است که لایه‌ی نازکی بر روی دندان کشیده می‌شود تا رنگ آن تغییر کند. این روش اصولا بر روی دندان‌های جلویی انجام می‌شود تا زیبایی را به لبخند ببخشد. اما دیگر نمی‌توان بر روی تمام دندان‌ها از آن استفاده کرد.

همچنین با روش ونیر لمینت، علاوه بر سفید کردن دندان می‌توان عیوب و ایرادات دندان همچون ترک خوردگی، تغییر رنگ، لب پریدگی و … را نیز پوشاند. هزینه لمینت دندان بالا بوده و عوارض آن نیز در برخی موارد جبران ناپذیر است. زیرا اگر شخصی اقدام به لمینت دندان نماید، دیگر قادر نخواهد بود بروز عفونت بر روی دندان‌های خود را تشخیص دهد. از این رو با گذشت زمان ممکن است دندان‌ها درگیر مشکل عفونت و پوسیدگی شوند و از بین روند.

البته برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان مراجعه به دندانپزشک در فواصل مختلف، می‌تواند بهترین اقدام باشد. در غیر این صورت تنها سفید کردن دندان با این روش، مشکلی را برطرف نخواهد کرد. حتی مشکل دیگری را نیز ممکن است به سلامتی دندان‌های فرد بیفزاید.

3: سفید کردن با روش باندینگ (کامپوزیت) دندان

روش دیگری که می‌توان از آن برای سفید کردن دندان استفاده کرد، باندینگ کامپوزیت است. این روش نیز همچون لمینت دندان بوده و به صورت روکشی بر روی رنگ زرد دندان‌ها کشیده می‌شود. با این فرایند، منجر می‌شود تا ایرادات و عیوب دندان برطرف شده و دیده نشوند. تنها تفاوت روش ونیر لمینت با باندینگ کامپوزیت، پوششی است که استفاده می‌شود.

البته باید بیان کنیم که هزینه باندینگ دندان نسبت به لمینت دندان کمتر بوده و تنها در یک مرحله نیز انجام می‌شود. همچنین این روش عوارض طولانی مدت نداشته و در صورتی که فرد مراقبت‌های لازم را بعد از باندینگ رعایت کند، می‌تواند از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری نماید. استفاده از این روکش‌ها بر روی دندان‌ها همچون پوششی قوی عمل می‌کند.

پس باید بگوییم برای سفید کردن دندان مناسب‌ترین روش‌ها، استفاده از همین پوشش‌های کامپوزیتی و سرامیکی است. اما بسته به این که فرد از چه شرایط دندانی برخوردار است، پزشک یکی از این نوع روکش‌ها را برای تغییر رنگ دندان‌های او انتخاب خواهد کرد. به همین دلیل نیز افراد متقاضی برای تغییر رنگ دندان‌های خود، باید به دنبال دندانپزشک متخصصی باشند که با نهایت دقت بهترین روکش را برای دندان‌ها انتخاب کند.

در غیر این صورت عوارض سفید کردن دندان با روش‌های نامناسب می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جبران ناپذیر دیگری شود. به گونه‌ای که فرد حتی دندان‌های طبیعی خود را نیز از دست داده و دیگر نتواند هیچ اقدام دیگری انجام دهد. پس یافتن یک کلینیک معتبر و پزشک متخصص مهمترین اقدامی است که افراد باید پیش از سفید نمودن دندان‌های خود، به آن بیندیشند.

از جمله عواملی که منجر به زرد شدن دندان‌ها می‌ شوند، عبارتند از:

  • وجود ستیل پیریدینیوم کلراید و ترکیبات کلرهگزیدین در دهانشویه‌ها
  • عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان
  • استعمال انواع مختلف دخانیات همچون قلیان، مواد مخدر، سیگار و…
  • مصرف بیش از اندازه از قهوه، چای، مواد غذایی رنگدانه‌دار و …
این مطلب را به اشتراک بگذارید