ایمپلنت فوری دندان چیست؟

منظور از ایمپلنت فوری، در واقع قرار دادن پایه ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان میباشد که این به پزشکان اجازه می دهد تا تعداد روش های جراحی را کاهش دهند و در نتیجه زمان درمان کوتاه تر شود.

ایمپلنت فوری چیست

در این مقاله میخوانیم:

در مورد ایمپلنت فوری دندان‌ ها چه میدانید؟

ایمپلنت فوری یکی از روش های مدرن برای برطرف کردن ایرادات و آسیب‌های دندان‌های در زماینی سریعتر نسبت به روش های دیگر کاشت ایمپلنت میباشد.

همیشه و برای همه ما انسان‌ها، از دست دادن یک یا چند دندان، مشکلات زیادی به وجود آورده است. به گونه‌ای که اعتماد به نفس خود را برای لبخند زدن از دست داده و حتی در غذا خوردن هم با مشکل مواجه شده‌ایم، اما این که ما دندان‌های خود را از دست داده‌ایم، به معنای رسیدن به آخر خط نیست، بلکه می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف، زیبایی بیشتری از قبل به دندان‌ها هدیه کرد.

خوشبختانه پیشرفت علم و تکنولوژی جای تمام نگرانی‌ها را از بین برده است. به گونه‌ای که هر روز روش جدیدی برای ترمیم دندان‌های از دست رفته ابداع می‌شود. ایمپلنت فوری دندان‌ها یکی از روش‌های درمانی نه چندان سخت است که عارضه‌ای برای انسان در بر ندارد.

زمانی که ایمپلنت بر روی دندان انجام می‌شود، می‌تواند جای خالی یک یا چند دندان را در دهان به راحتی پر کند. البته این نوع ایمپلنت‌ها باید تحت مراقبت‌های شدید قرار گیرند تا برای مدت زمان طولانی قابلیت استفاده داشته باشند. ایمپلنت‌ها در واقع نقش ریشه‌های دندان طبیعی را ایفا می‌کنند که بر روی استخوان فک قرار می‌گیرند.

پس از آن با قرار دادن یک روکش بر روی ایمپلنت، دندان فرم طبیعی به دست می‌آورد.

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری به چه منظور انجام می‌شود؟

ایمپلنت‌های فوری از نظر تکنیک کارگزاری نسبت به دیگر ایمپلنت‌ها متفاوت هستند. به این صورت که اگر طول و عرض استخوان فک مناسب بوده و تراکم استخوان ایده‌آل باشد، تنها در عرض ۳ ماه می‌توان اقدام به کاشت پروتز نمود و سپس پروتز فاینال را جایگزین پروتز موقت کرده و ایمپلنت را جایگذاری نمود.

مزیت استفاده از پروتز موقت اولیه، در آن است که این نوع پروتزها از جنس فلز نبوده و با مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند. از این رو فشار کمتری به ایمپلنت وارد کرده و منجر می‌شوند که ایمپلنت در سرعت زمانی بالاتری جوش بخورد. لازم است در زمان قرار دادن ایمپلنت فوری، تراکم استخوان بین ۶۰ تا ۷۰ نیوتون باشد اما زمانی که بخواهیم ایمپلنت معمولی نصب کنیم، این میزان تراکم بین ۲۵ تا ۳۰ نیوتون هم باشد، کافی خواهد بود.

اگر میزان تراکم استخوان بین ۶۰ تا ۷۰ نیوتون نباشد، دندانپزشک متخصص قادر نخواهد بود اقدام به انجام ایمپلنت بر روی فک به صورت فوری نماید، پس تنها می‌تواند به صورت عادی این فرایند را طی کرده و سپس اقدام به نصب ایمپلنت بر روی دندان نماید.

مزایای استفاده فوری از ایمپلنت دندان به طور کلی انجام هر روش درمانی برای از بین بردن آسیب‌های دندانی، مزایای خاص خود را دارد. اما افرادی که اقدام به ایمپلنت دندان‌های خود به صورت فوری می‌نمایند، از مزایای بیشتری بهره‌مند می‌شوند. مهمترین مزیتی که می‌توانیم برای این روش درمانی بیان کنیم، مناسب بودن ایمپلنت فوری برای دندان‌های جلو است.

مزایای ایمپلنت فوری دندان‌های جلو به این دلیل است که زیبایی بیشتر چهره به همین دندانهای جلویی وابسته است و از این رو اگر یکی از این دندان‌ها دچار آسیب و افتادگی شوند، انسان‌ها زیبایی لبخند خود را از دست خواهند داد. پس می‌توان به صورت فوری برای جایگزینی این دندان اقدام نمود.

مسلما ایمپلنت کردن دندان نیز، بهترین راهکار برای این مسئله خواهد بود.

در حالت عادی پروتز ثابت دندان، از استحکام بالایی برخوردار است زیرا دندان ایمپلنت شده را می‌توان برای ۱۵ تا ۲۰ سال در دهان حفظ کرد، اما برای استفاده از ایمپلنت‎های فوری، باید از پروتز موقتی و سبک استفاده نمود و این فرایند تا زمانی باید انجام شود که ایمپلنت به صورت کامل در استخوان جوش بخورد.

به همین دلیل پروتزی که برای این کار استفاده می‌شود، سرعت فرایند ایمپلنت را افزایش می‌دهد. از دیگر مزایای ایمپلنت فوری باید به قابل سایش بودن پروتز موقت آن اشاره کنیم.

این پروتزهای موقتی فشارهایی که در حال جویدن به پروتز وارد می‌شوند را، به ریشه دندان که ایمپلنت شده منتقل نمی‌کنند و در اصل از حرکت ایمپلنت دندان جلوگیری می‌کنند، پس می‌توان با اطمینان این روش درمانی را برای برطرف کردن مشکلات دندان‌ها انتخاب کرده و مورد استفاده قرار داد.

معایب انجام ایمپلنت دندان فوری:

در کنار تمام مزایایی که ایمپلنت فوری دارد، باید بگوییم این روش از معایبی نیز برخوردار است. به این صورت که افراد متقاضی این روش درمانی، ممکن است با ۱۰ الی ۱۵ درصد عدم امکان موفقیت در روش ایمپلنت کردن فوری دندان‌ها مواجه شوند پس نمی‌توانیم این روش درمانی را به همه توصیه کنیم.

افرادی که به هیچ وجه نمی‌توانند ناحیه بدون دندان را در دهان خود تحمل کنند و همچنین از موقعیت مناسب استخوانی برای ایمپلنت برخوردارند، بهتر است از این روش استفاده کنند.

از دیگر معایب ایمپلنت فوری باید به هزینه بالای آن اشاره کنیم. زیرا در این روش یک پروتز موقت به صورت اضافه برای بیمار در نظر گرفته می‌شود، که هزینه ایمپلنت را برای فرد افزایش می‌دهد، در غیر این صورت معایب دیگری را نمی‌توانیم برای این روش درمانی بیان کنیم. پس افرادی که چنین شرایطی را دارند و می‌توانند از پس هزینه ایمپلنت دندان فوری برآیند، می‌توانند با اطمینان این روش درمانی را انتخاب کنند.

مراحل ایمپلنت دندان فوری به چه صورت است؟

برای انجام ایمپلنت دندان فوری، باید برخی مراحل طی شوند.

  • مرحله اول مراجعه به یک کلینیک معتبر و دندانپزشک متخصص است.
  • در مرحله دوم پزشک شرایط دهان و دندان بیمار را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که از شرایط لازم برای ایمپلنت برخوردار باشد، اقدام به انجام جراحی خواهد نمود.
  • در مرحله سوم ریشه موجود در زیر دندان جراحی شده و خارج می‌شود. سپس شرایط برای کاشت ایمپلنت و ساخت پروتز موقت مطلوب خواهد بود.
  • در مرحله چهارم کاشت ایمپلنت فوری، برای فک پایین ۳ ماه و برای فک بالا ۵ ماه انتظار لازم است تا سپس قالب‌گیری انجام شود. پس از آن با گذشت حداقل ۲ هفته بعد، می‌توان پروتز نهایی ساخته شده را با پروتز موقت تعویض نمود.

در نهایت نیز جایگاه ایمپلنت را در استخوان فک تثبیت کرد. در صورتی که شخصی به صورت کامل با مشکل بی‌دندانی مواجه شده باشد، جراح در همان روز ایمپلنت را به اتصالات دست دندان متصل خواهد نمود.

سپس در یک جلسه ریشه‌ها جراحی شده و اتصالات پروتز و ایمپلنت بر روی استخوان وصل خواهند شد. به این صورت ایمپلنت دندان‌ها به صورت فوری و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

سخن پایانی

پیشنهاد ما این است که ایمپلنت فوری خود را نزد یک دندانپزشک متخصص لثه انجام دهید، در حال حاظر دکتر ذوالفقاری از متخصصان خوش نام کشور میباشند که در دندانپزشکی ایثار فعالیت دارند، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت میتوانید به صفحه تماس با ما کراجعه نمایید.

به اشتراک بگذارید